pradi
 

















 
 
 
 
 Popieiaus PRANCIKAUS inia 47-osios Pasaulins taikos dienos proga (2014 m. sausio 1 d.) Brolyb taikos pamatas ir kelias taik
 
 

Popieius PRANCIŠKUS

Brolyb – taikos pamatas ir kelias taik

inia 47-osios Pasaulins taikos dienos proga (2014 m. sausio 1 d.)

1. Šioje mano pirmojoje inioje Pasaulins taikos dienos proga visiems, kiekvienam asmeniui ir tautoms, noriau palinkti diaugsmo bei vilties kupino gyvenimo. Juk kiekvienas mogus irdyje puoselja pilnatviko gyvenimo trokim, nuo kurio neatsiejamas ir nenumaldomas brolybs poreikis, kreipiantis bendryst su kitais, kuriuos laikome ne prieais ar konkurentais, bet svetingai priimtinais bei apkabintinais broliais ir seserimis.

I ties brolyb yra esminis mogaus, santykiu grstos btybs, matmuo. Gyvas to santykikumo suvokimas veria kiekvien asmen laikyti tikra seserimi arba tikru broliu bei traktuoti j kaip tok. Be tokio suvokimo nemanoma statydinti teisingos visuomens ir tvirtos, tvarios taikos. Sykiu btina priminti, kad brolybs paprastai pradedama mokytis eimoje, visiems jos nariams, pirmiausia tvui ir motinai, atliekant savo atsakingus bei vienas kit papildanius vaidmenis. Šeima yra bet kokios brolybs altinis ir todl drauge taikos pamatas bei pirmutinis kelias jos link, nes ji paaukta savo meile ukrsti pasaul.

Šiandieniame pasaulyje nuolat gausjantys tarpusavio ryiai bei besipleianti komunikacija padeda geriau suvokti ems taut vienyb bei tai, kad jos dalijasi bendru likimu. Istorijos dinamikoje ir etnini grupi, visuomeni bei kultr vairovje regime past paaukim sukurti bendruomen, sudaryt i vienas kit priimani ir vienas kitu besirpinani broli. Taiau is paaukimas iki iandien danai sulaukia prietar ir yra neigiamas pasaulyje, paenklintame „abejingumo globalizacijos“, skatinanios mus pamau „priprasti“ prie kit kanios bei usisklsti savyje.

Daugelyje pasaulio krat, regis, ir toliau be perstojo grsmingai paeidinjamos pagrindins mogaus teiss, pirmiausia teis gyvyb ir religijos laisv. Nerim keliantis to pavyzdys – tragikas prekybos monmis reikinys, kai skrupul neturintys mons sunkia naud i kit gyvenimo ir nevilties. Greta atvir ginkluot konflikt esama ne toki regim, bet ne maiau iauri kar finans bei ekonomikos srityse, irgi griaunani moni gyvenim, eimas bei verslus.

Pasak popieiaus Benedikto XVI, globalizacija padaro mus kaimynais, bet ne broliais (1). Be to, gausyb nelygybs, skurdo ir neteisingumo situacij rodo didel ne tik brolybs, bet ir solidarumo kultros stygi. Naujosios ideologijos, isiskirianios paplitusiu individualizmu, egocentrizmu ir materialistiniu vartotojikumu, silpnina socialinius saitus, skatindamos „atmetimo“ mstysen, kurstani niekinti ir likimo valiai palikti silpniausiuosius, tuos, kurie laikomi „beveriais“. Šitaip moni bendras gyvenimas darosi vis panaesnis pragmatin bei savanaudik do ut des („duodu, kad duotum“).

Sykiu akivaizdu, jog dabartins etins sistemos negeba kurti autentik brolybs sait, nes brolyb negali egzistuoti kaip tikruoju pagrindu nesiremdama vienu bendru tvu (2). Tikroji moni brolyb suponuoja transcendentin tvyst bei jos reikalauja. Pripastant toki tvyst, moni brolyb tvirtja, kiekvienam tampant kitu besirpinaniu „artimu“.

„Kurgi tavo brolis?“ (Pr 4, 9)

2. Norint geriau suprasti mogaus paaukim brolyb, tinkamiau suvokti klitis, trukdanias j gyvendinti, ir surasti j veikimo bd, esmingai svarbu vadovautis Dievo planu, puikiai idstytu Šventajame Rate.

Pasak pasakojimo apie sukrim, visi mons kil i bendr tv, i Adomo ir Evos, i poros, kuri Dievas sukr pagal savo paveiksl ir panaum (plg. Pr 1, 26). I j ryio gim Kainas ir Abelis. Pasakojimu apie pirmj eim pavaizduotas visuomens atsiradimas, santyki tarp moni ir taut raida.

Abelis yra piemuo, Kainas – emdirbys. J gilioji tapatyb ir, vadinasi, paaukimas yra, nepaisant veiklos bei kultros, santykio su Dievu bei krinija skirtingumo, bti broliais. Taiau Kainas, nuudydamas Abel, tragikai paliudija radikal nusigrim nuo to paaukimo. J istorija (plg. Pr 4, 1–16) ikelia sunki uduot, kuriai paaukti visi mons, – btent sutartinai gyventi ir vienam kitu rpintis. Kainas nestengia susitaikyti su tuo, kad Dievas pirmenyb teikia Abeliui, aukojaniam Dievui tai, kas jo kaimenje geriausia, – „Viepats maloniai pavelg Abel ir jo atna, bet Kain ir jo atna nepavelg“ (Pr 4, 4–5) – ir i pavydo Abel nuudo. Taip jis atsisako laikyti j broliu, puoselti teigiam santyk su juo ir gyventi Dievo akivaizdoje prisiimdamas atsakomyb rpintis kitais bei juos globoti. klausim: „Kurgi tavo brolis?“, kuriuo Dievas reikalauja Kaino atsiskaityti u tai, k padar, pastarasis atsako: „Neinau! Argi a esu savo brolio sargas!?“ (Pr 4, 9). Toliau Pradios knygoje sakoma: „Tada Kainas paliko Viepaties artum“ (Pr 4, 16).

Dert paklausti, kokie gilieji motyvai paskatino Kain nuvertinti brolybs ir per tai abipusikumo bei bendrysts sait, jungus j su jo broliu Abeliu. Pats Dievas spja Kain ir prikia jam polink blog: „prie dur i pasal tykoja nuodm“ (Pr 4, 7). Vis dlto Kainas atsisako prieintis blogiui ir nusprendia pakilti „prie savo brol“ (Pr 4, 8), paniekindamas Dievo plan. Taip jis sutrypia savo pirmin paaukim bti Dievo vaiku ir gyventi kaip brolis.

Pasakojimu apie Kain ir Abel mokoma, kad monijai diegtas paaukimas broliautis, taiau jai bdinga ir dramatika galimyb t paaukim iduoti. Šitai liudija kasdienis egoizmas, gausybs kar bei neteisybi pagrindas: daugyb moni mirta nuo rankos broli ar seser, negebani laikyti save tokiais, t. y. abipusikumui, bendrystei ir dovanojimuisi sukurtomis btybmis.

„O js visi esate broliai“ (Mt 23, 8)

3. Savaime kyla klausimas: ar io pasaulio vyrai ir moterys kada nors visikai atitiks Dievo jiems diegt brolybs lkest? Ar jiems kada nors savo igalmis pavyks veikti abejingum, egoizm bei neapykant ir priimti teistus skirtumus, bdingus broliams ir seserims?

Viepaties Jzaus atsakym, parafrazuodami jo odius, galtume apibendrinti taip: kadangi yra vienas vienintelis Tvas – Dievas, js visi esate broliai (plg. Mt 23, 8–9). Brolybs aknys gldi Dievo tvystje. Tai ne kokia nors bendra, miglota ir istorikai neveiksminga tvyst, bet asmenin, kryptinga ir nepaprastai konkreti Dievo meil kiekvienam mogui (plg. Mt 6, 25–30). Taigi, tvyst, veiksmingai gimdanti brolyb, nes Dievo meil, jei yra priimama, tampa galingiausia gyvenim ir santykius su kitu keiianti jga ir mones atveria veikliam solidarumui bei dalijimuisi.

Brolyb pirmiausia atkuriama Jzuje Kristuje ir per jo mirt bei prisiklim naujam gyvenimui. Kryius yra galutin brolybs, kurios mons vieni nestengia sukurti, steigimo „vieta“. Jzus Kristus, prisims mogaus prigimt, kad j atpirkt, per savo meil Tvui iki mirties, iki kryiaus mirtis (plg. Fil 2, 8) bei prisiklim padar mus naujja monija, visikai vieninga su Dievo valia ir jo planu, apimaniu ir tobul paaukimo brolyb gyvendinim.

Pirmenyb vis kit dalyk atvilgiu teikdamas Tvui, Jzus tsia Tvo pirmaprad plan. Taiau savo atsidavimu iki mirties i meils Tvui Kristus tampa nauju ir galutiniu pradu ms vis, paaukt atpainti Jame vienas kit kaip brolius, nes visi esame to paties Tvo vaikai. Jis yra pati Sandora, asmenin mogaus sutaikinimo su Dievu ir broli vieno su kitu erdve. Jzaus mirtimi ant kryiaus taip pat veikiama atskirtis tarp taut, tarp Sandoros tautos ir pagoni tautos, gyvenusios be vilties, nes iki to meto ji nebuvo traukta su paadu susijusias sutartis. Laike efezieiams sakoma, kad Jzus Kristus yra tas, kuriame vieni su kitais sutaikinami visi mons. Jis yra taika, nes abi tautas suvienijo vien vienintel, sugriaudamas jas skyrusi sien, btent prieikum. Jis savyje sukr vien taut, vien nauj mog, vien nauj monij (plg. 2, 14–16).

Kas priima Kristaus gyvenim ir Kristuje gyvena, tas pripasta Diev Tvu ir dovanoja jam save vis, nes j myli labiau u visk. Sutaikintasis mogus Diev laiko vis Tvu ir todl jauia paskat gyventi visiems atvira brolybe. Kristuje jis gali kit priimti, mylti kaip Dievo sn ar dukter, kaip brol ar seser ir nelaikyti jo praalaiiu, varovu ar net prieu. Dievo eimoje, kurioje visi yra vieno Tvo vaikai ir, bdami skiepyti Krist, sns Snuje, nra „imestin gyvybi“. Visi mgaujasi lygiu ir nelieiamu kilnumu. Visi yra mylimi Dievo, visi yra atpirkti Kristaus, u kiekvien mirusio ant kryiaus ir prisiklusio, krauju. Štai kodl nevalia likti abejingam broli ir seser likimui.

Brolyb – taikos pamatas ir kelias taik

4. Turint tai prie akis, nesunku suvokti, kad brolyb yra taikos pamatas ir kelias taik. Šiuo atvilgiu labai naudingos mano pirmtak socialins enciklikos. Pakanka atkreipti dmes taikos apibrimus popieiaus Pauliaus VI enciklikoje Populorum progressio ar popieiaus Jono Pauliaus II enciklikoje Sollicitudo rei socialis. I pirmosios suinome, kad naujasis taikos vardas yra vientisas taut vystymasis (3), i antrosios – kad taika yra opus solidaritatis (4).

Paulius VI tvirtina, kad brolybs dvasia susitikti turi ne tik individai, bet ir tautos. Jis teigia: „Statydindami bendr monijos ateit, turime bendradarbiauti kupini io tarpusavio supratimo, ios draugysts, ios ventosios bendrysts“ (5). Ši uduotis pirmiausia tenka labiausiai privilegijuotiesiems. J pareiga aknijasi mogikojoje bei antgamtinje brolybje ir reikiasi trejopai: kaip solidarumo pareiga, reikalaujanti, kad turtingosios tautos padt maiau paengusioms priek; kaip socialinio teisingumo pareiga, reikalaujanti pertvarkyti netikusius santykius tarp stipri ir silpn taut, kad jie bt teisingesni; kaip visuotins artimo meils pareiga, apimanti monikesnio pasaulio visiems skatinim – pasaulio, kuriame visi turt k nors duoti ir gauti, kai vien paanga nekliudo kit pltrai (6).

Laikant taik opus solidaritatis, sykiu nemanoma neigti, kad brolyb yra jos pagrindinis pamatas. Taika, pasak Jono Pauliaus II, yra nedalomas gris. Arba vis, arba niekieno. J kaip geresn gyvenimo kokyb ir kaip monikesn vystymsi galima tikrai pasiekti bei juo mgautis tik tada, kai paadinamas „vis tvirtas ir atkaklus nusistatymas sipareigoti bendrajam griui“ (7). Tai taip pat reikia nesivadovauti „pelno trokimu“ ir „valdios alkiu“, bet bti pasirengusiam, uuot kit inaudojus, „netekti savs kito labui“, uuot j „engus troktant naudos sau“, jam „tarnauti“, laikyti „kit“ – asmen, taut ar nacij – ne priemone, kurios gebjimu dirbti bei fizine jga galima pigiai pasinaudoti, o paskui j palikti likimo valiai, bet „panaiu“ mus, „pagalbininku“ (8).

Krikionikasis solidarumas suponuoja, kad artimas mylimas ne vien kaip „mogus su savo teismis ir visuotine lygybe vis atvilgiu“, bet ir kaip „gyvas Dievo Tvo paveikslas, atpirktas Kristaus krauju ir nuolat veikiamas Šventosios Dvasios“ (9), kaip kitas brolis. Popieius Jonas Paulius II tsia: „Tada visuotins Dievo tvysts, vis moni brolybs Kristuje, kaip sn Snuje, Šventosios Dvasios buvimo ir gaivinanio jos veikimo supratimas bus naujas kriterijus pasauliui aikinti“ (10), kad j pakeistume.

Brolyb – prielaida skurdui nugalti

5. Enciklikoje Caritas in veritate mano pirmtakas pasauliui primin, kad brolikos dvasios tarp taut ir tarp moni stygius yra svarbi skurdo prieastis (11). Daugelyje visuomeni igyvename didel santyki skurd, kylant i tvirt eimos ir bendruomens sait stygiaus. Rpest kelia visokiausio pobdio nepritekliaus, nualinimo, vienatvs ir vairi patologins priklausomybs form gausjimas. veikti tok skurd galima tik eimoje bei bendruomenje i naujo atradus ir vl mus branginti brolikus santykius, kai dalijamasi moni gyvenim lydiniais diaugsmais ir kaniomis, sunkumais ir skmmis.

Negana to, regdami absoliutaus skurdo majim, negalime nepripainti, kad labai gausja santykinio skurdo, t. y. nelygybs tarp moni ir grupi, gyvenani tam tikroje srityje ar tam tikroje istorinje kultrinje aplinkoje. Šiuo atvilgiu brolybs principui skatinti btina imtis veiksming politini priemoni, galini laiduoti monms, kurie yra lygs savo kilnumu bei pagrindinmis teismis, kapitalo, paslaug, isilavinimo, sveikatos apsaugos ir technologij prieinamum, kad kiekvienas turt galimyb ireikti bei gyvendinti savo gyvenimo projekt ir visapusikai vystytis kaip asmuo.

Taip pat btinos ir politins priemons, leidianios sumainti pernelyg didel pajam nelygyb. Mums nevalia umirti Banyios mokymo apie vadinamj socialin hipotek. Juo remiantis, pasak ventojo Tomo Akvinieio, leidiama ir net btina, kad „mogus disponuot grybmis kaip savo nuosavybe“ (12), taiau traktuot jas „ne tik kaip asmenines, bet ir kaip bendrsias ta prasme, kad jos bt naudingos ne jam vienam, bet ir kitiems“ (13).

Galiausiai yra dar vienas bdas skatinti brolikum ir per tai nugalti skurd. Tas bdas turt bti vis kit pagrindas. Tai neprisiriimas prie grybi, bdingas tiems, kurie renkasi santri ir paprast gyvensen, dalijasi savo turtu ir dl to gali patirti brolik bendryst su kitais. Esmingai svarbu sekti Jzumi Kristumi ir tikrai bti krikioniu. Tai galioja ne tik pavstiesiems asmenims, duodantiems neturto ad, bet ir gausybei eim bei atsaking piliei, tvirtai tikini, kad brolikas santykis su artimu yra vertingiausia gryb.

I naujo atrasti brolyb ekonomikoje

6. Rimtos iuolaikins finansins ir ekonomins krizs – kylanios dl mogaus didjanio atotrkio nuo Dievo bei artimo, dl godaus materialini grybi gvieimosi ir tarpasmenini bei bendruomenini santyki nuskurdimo – daugel paskatino pasitenkinimo, laims ir saugumo iekoti vartojime bei vaikantis pelno, pranokstanio bet kuri sveikos ekonomikos logik. Jau 1979 m. popieius Jonas Paulius II atkreip dmes, jog ikils „realus ir apiuopiamas pavojus, kad kartu su milinika paanga mogui apvaldant daikt pasaul jis praranda esmines to valdymo gijas, vairiais bdais palenkia tam pasauliui savo mogikum, per vis bendruomeninio gyvenimo organizacij, per gamybos sistem, per visuomens komunikavimo priemoni spaudim pats tampa daugiariopos – danai tiesiogiai nejuntamos – manipuliacijos objektu“ (14).

Pasikartojanios ekonomins krizs turt priversti atitinkamai permstyti ekonomins pltros modelius ir pakeisti gyvenimo bdus. Nepaisant sunki padarini moni gyvenimui, iandien kriz irgi gali bti palanki proga susigrinti protingumo, saikingumo, teisingumo ir tvirtumo dorybes. Jos gali mums padti veikti nelengvas akimirkas ir i naujo atrasti mus siejanius brolikus saitus tvirtai tikint, kad mogui reikia daugiau nei asmenini interes maksimizacijos ir kad jis geba daugiau nei tai. Šios dorybs pirmiausia btinos mogaus kilnum atitinkaniai visuomenei statydinti bei ilaikyti.

Brolyb slopina kar

7. Prajusiais metais daugeliui ms broli ir seser ir toliau teko ksti skausming karo patirt, kuri yra sunki ir gili aizda brolybei.

Daugybs konflikt atvilgiu tvyro visuotinis abejingumas. Visus mones, gyvenanius alyse, kuriose ginklai skleidia siaub ir prat, patikinu, jog a ir visa Banyia esame jiems artimi. Banyiai tenka uduotis Kristaus meil neti ir beginklms umirt kar aukoms meldiant taikos bei tarnaujant sueistiesiems, alkstantiesiems, pabgliams, evakuotiesiems ir visiems, kurie gyvena baimje. Be to, Banyia kelia bals, kad i keniani moni skausmo auksmas pasiekt atsakinguosius ir kartu su prieikais veiksmais bt ukirstas kelias piktnaudiavimui pagrindinmis mogaus teismis bei j paeidinjimui (15).

Todl visus, kurie ginklais sja mirt ir smurt, primygtinai raginu: t, kur iandien laikote nugaltinu prieu, vl atraskite kaip savo brol ir nuleiskite pakelt rank! Atsisakykite ginkl kelio ir eikite kito pasitikti dialogo, atleidimo ir susitaikymo keliu, savo aplinkoje vl statydindami teisingum, pasitikjim ir vilt. „Taip velgiant, akivaizdu, kad ginkluoti konfliktai pasaulio tautoms visada yra smoningas tarptautins santarvs neigimas, suskaldo ir padaro sunki aizd, kurioms ugyti prireikia daugybs met. Karai yra konkretus atsisakymas siekti didij ekonomini ir socialini tiksl, kuriuos pati sau yra isiklusi tarptautin bendrija“ (16).

Taiau kol apyvartoje yra toks kiekis ginkl kaip iandien, visada galima surasti nauj dingsi sukurstyti prieikus veiksmus. Todl, kaip ir mano pirmtakai, raginu neplatinti ginkl ir visiems nusiginkluoti, pradedant branduoliniais ir cheminiais ginklais.

Bet nevalia ileisti i aki, jog vien tarptautini sutari ir nacionalini statym, nors btin ir labai pageidaujam, neutenka monijai nuo ginkluot konflikt apsaugoti. Reikia dar ir irdies atsivertimo, galinanio kiekvien atpainti kit esant brol bei suvokti, jog, norint kurti pilnatvik gyvenim visiems, btina juo rpintis bei su juo bendradarbiauti. Btent tokia dvasia kvepia daugel pilietins visuomens iniciatyv, skaitant religines organizacijas, darbuotis taikos labui. Linkiu, kad kasdiens vis pastangos toliau duot vaisi ir kad tarptautins teiss plotmje teis taik bt veiksmingiau taikoma kaip pagrindin mogaus teis ir btina iankstin vis kit teisi gyvendinimo slyga.

Korupcija ir organizuotas nusikalstamumas kelia brolybei grsm

8. Brolybs horizontas kreipia kiekvieno vyro ir kiekvienos moters pilnatvs poreik. mogaus, pirmiausia jauno, teist trokim nevalia nuvilti ar paeisti, i jo nevalia atimti vilties, kad jis juos gals gyvendinti. Vis dlto ambicija nepainiotina su piktnaudiavimu valdia. Prieingai, btina lenktyniauti abipuse pagarba (plg. Rom 12, 10). Net ir ginuose, kurie yra neivengiamas gyvenimo aspektas, privalu prisiminti, kad esame broliai, ir todl vienas kit bei save mokyti artim laikyti ne paalintinu prieu ar prieininku.

Brolyb gimdo socialin taik, nes kuria pusiausvyr tarp laisvs ir teisingumo, tarp asmenins atsakomybs ir bendrojo grio. Tad politin bendruomen, kad visa tai skatint, privalo elgtis skaidriai ir atsakingai. Pilieiai turi jausti, kad vieoji valdia jiems atstovauja gerbdama j laisv. Taiau danai tarp piliei ir institucij sispraudia aliki interesai, kurie t santyk ikreipia ir dl to skatina nuolatin konfliktin aplink.

Autentika brolybs dvasia nugali individual savanaudikum, neleidiant monms laisvai ir darniai vieniems su kitais gyventi. Toks savanaudikumas pltojasi socialiai – tiek gausybe iandien taip paplitusios korupcijos form, tiek nusikalstam organizacij, pradedant maomis grupmis ir baigiant globalinmis, pavidalu. Tokios organizacijos, i pagrind griaunanios teistum ir teis, smogia pai mogaus kilnumo erd. Jos labai eidia Diev, kenkia monms ir aloja krinij, juolab tada, kai suteikia sau religin atspalv.

Turiu prie akis sukreiani narkomanijos dram, kai pelno siekiama trypiant moralinius ir pilietinius statymus; gamtos itekli naikinim ir dabartin aplinkos terim, darbo jgos inaudojimo tragedij. Turiu prie akis nelegalius pinig srautus bei finansines spekuliacijas, kurios danai virsta grobuonikomis ir kenkia kio bei visuomens sistemoms, nes milijonus moni istato skurdui. Turiu prie akis prostitucij, kasdien pareikalaujani nekalt auk, pirmiausia tarp jauniausij, ir atimani i j ateit. Turiu prie akis pasibjaurtin prekyb monmis, nusikaltimus nepilnamei atvilgiu bei piktnaudiavim jais, vergov, tebeskleidiani siaub daugelyje pasaulio krat, danai nebylias migrant, kuriais neteistai ir gdingai manipuliuojama, tragedijas. Kaip antai popieius Jonas XXIII ra: „Jei moni bendruomen statydinama remiantis smurtu, tai ji nra monika; individai tada nebeturi laisvs, o juk jie, prieingai, skatintini patys save skleisti bei tobulinti“ (17). Taiau mogus visada gali atsiversti ir niekada neturi atsisakyti vilties pakeisti gyvenim. Noriau ia inia kvpti vilties ir pasitikjimo visiems, taip pat ir padariusiems sunki nusikaltim, nes Dievas trokta ne nusidjlio mirties, bet kad jis atsiverst ir gyvent (plg. Ez 18, 23).

Plaiame moni socialini santyki kontekste, velgiant nusikaltim ir bausm, mintys taip pat krypsta nemonikas slygas daugelyje kaljim, kur kaliniai danai nueminami iki gyvuliko bvio, trypiamas j mogikasis kilnumas, slopinamas bet koks trokimas pasitaisyti ir bet kurios taisymosi apraikos. Banyia visose iose srityse daug daro, daniausiai tylomis. Raginu ir akinu daryti dar daugiau ir puoselju vilt, kad ias daugybs vyr bei moter pastangas siningai ir nuoirdiai vis labiau rems ir civilin valdia.

Brolyb padeda saugoti ir puoselti gamt

9. moni eima i Krjo gavo bendr dovan – gamt. Krikionikasis poiris krinij apima ir teigiam nusistatym dl leistinumo kitis gamt siekiant gauti i jos naudos, jei tai daroma atsakingai, t. y. pripastant joje rayt „gramatik“, protingai naudojantis itekliais vis labui ir atsivelgiant kiekvienos btybs gro, tikslingum, naudingum bei funkcij ekologinje sistemoje. Vienu odiu, gamta galime disponuoti, bet esame paaukti naudotis ja atsakingai. Uuot taip elgsi, danai vadovaujams godumu, didiavimusi valdia bei turtais, arogantiku manipuliavimu bei inaudojimu, nesaugojame, negerbiame gamtos, nelaikome jos neutarnauta dovana, kuria privalu rpintis ir palenkti tarnavimui monms, skaitant bsimsias kartas.

I gamybos srii pirmiausia ems kiui tenka gyvybikai svarbus paaukimas puoselti ir saugoti gamtinius iteklius siekiant imaitinti monij. Šiuo atvilgiu nesibaigianti bado pasaulyje gda veria mane kartu su jumis kelti klausim: kaip naudoti ems iteklius? Šiandiens visuomens turi pagalvoti apie gamybos prioritet hierarchij. I ties primygtinai spaudia pareiga ems itekliais naudotis taip, kad n vieno nekamuot badas. Iniciatyv ir galim sprendim daug ir jie neapsiriboja vien gamybos didinimu. inia, dabartini produkt pakanka, taiau badauja ir i bado mirta milijonai moni, ir tai yra tikras skandalas. Taip pat btina surasti bd, kurie leist visiems mgautis ems vaisiais, ne tik tam, kad atotrkis tarp turinij daugiau ir besitenkinanij likuiais nedidt, bet ir pirmiausia dl to, kad to reikalauja teisingumas, lygyb ir pagarba kiekvienam mogui. Šiuo atvilgiu noriau priminti, jog grybs skirtos visiems – tai yra vienas i Banyios socialinio mokymo pagrindini princip. Šio principo paisymas yra esmin slyga siekiant laiduoti veiksming ir teising prieig prie esmini bei pirmutini grybi, kuri reikia mogui ir kurias jis turi teis.

Pabaiga

10. Brolyb btina atrasti, mylti, patirti, skelbti ir liudyti. Taiau vien Dievo dovanota meil galina mus brolyb pilnutinai priimti ir ja gyventi.

Neivengiamo politikos ir ekonomikos realizmo nevalia susiaurinti iki ideal stokojanio technicizmo, i aki ileidianio transcendentin mogaus matmen. Stingant atvirumo Dievui, nuskursta visa mogaus veikla, o asmenys nueminami iki objekt, kuriuos galima inaudoti. Tiktai leidiantis plai erdv, laiduojam atvirumo Tam, kuris myli kiekvien mog, politikai ir ekonomikai pavyks pltotis remiantis autentika brolikos meils dvasia ir bti veiksmingais visapusiko mogaus vystymosi ir taikos rankiais.

Mes, krikionys, tikime, kad Banyioje esame vieni su kitais susij kaip vieno kno nariai ir visi reikalingi vieni kit, nes kiekvienam i ms duota malon pagal Kristaus dovanos mast, kad ji bt naudinga visiems (plg. Ef 4, 7. 25; 1 Kor 12, 7). Kristus atjo pasaul atneti mums dievikosios malons, tai yra galimybs dalyvauti jo gyvenime. Tam reikia megzti brolik ryi tinkl, isiskiriant abipusikumu, atleidimu ir visiku savs atidavimu pagal plot ir gyl Dievo meils, pasilytos monijai per T, kuris, nukryiuotas ir prisikls, traukia visus prie savs: „A jums duodu nauj sakym, kad js vienas kit myltumte: kaip a jus myljau, kad ir js taip myltumte vienas kit!“ (Jn 13, 34–35). Tai Geroji Naujiena, i kiekvieno reikalaujanti ingsnio pirmyn, empatijos, siklausymo kito – taip pat ir labiausiai nuo mans nutolusiojo – kanias ir viltis, nuolatinio ugdymosi, leidiantis reikliu keliu meils, kuri moka dosniai save dovanoti ir atiduoti vis broli ir seser gerovs labui.

Kristus apglbia vis monij ir trokta, kad n vienas neprat. „Dievas gi nesiunt savo Snaus pasaul, kad jis pasaul pasmerkt, bet kad pasaulis per j bt igelbtas“ (Jn 3, 17). Jis tai daro nespausdamas ir neversdamas atverti jam irdies ir dvasios dur. „Kas vyriausias tarp js, tebnie tarsi maiausias, o virininkas tebnie lyg tarnas, – sako Jzus Kristus. – O a tarp js esu kaip tas, kuris patarnauja“ (Lk 22, 26–27). Tad kiekvien veikl turi enklinti tarnavimo mogui, ypa tolimiausiems ir maiausiai pastamiems, nuostata. Tarnavimas yra kiekvienos taik statydinanios brolybs siela.

Marija, Jzaus Motina, tepadeda mums suvokti ir kasdien gyvendinti i jos Snaus irdies tryktani brolyb, kad kiekvienam ios ms mylimos ems mogui netume taik.

Vatikanas, 2013 m. gruodio 8 d.

PRANCIŠKUS

(1) Plg. Enciklika Caritas in veritate (2009 06 29), 19: AAS 101 (2009), 654–655.
(2) Plg. Prancikus. Enciklika Lumen fidei (2013 06 29), 54: AAS 105 (2013), 591–592.
(3) Plg. Paulius VI. Enciklika Populorum progressio (1967 03 26), 87: AAS 59 (1967), 299.
(4) Plg. Jonas Paulius II. Enciklika Sollicitudo rei socialis (1987 12 30), 39: AAS 80 (1988), 566–568.
(5) Enciklika Populorum progressio (1967 03 26), 43: AAS 59 (1967), 278–279.
(6) Plg. ten pat, 44: AAS 59 (1967), 279.
(7) Enciklika Sollicitudo rei socialis (1987 12 30), 38: AAS 80 (1988), 566.
(8) Ten pat, 38–39: AAS 80 (1988), 566–567.
(9) Ten pat, 40: AAS 80 (1988), 569.
(10) Ten pat.
(11) Plg. 19: AAS 101 (2009), 654–655.
(12) Summa theologiae, II–II, q. 66, a. 2.
(13) Vatikano II Susirinkimas. Pastoracin konstitucija apie Banyi iuolaikiniame pasaulyje Gaudium et spes, 69. Plg. Leonas XIII. Enciklika Rerum novarum (1891 05 15), 19: AAS 23 (1890–1891), 651; Jonas Paulius II. Enciklika Sollicitudo rei socialis (1987 12 30), 42: AAS 80 (1988), 573–574; Popieikoji teisingumo ir taikos taryba. Banyios socialinio mokymo santrauka, 178.
(14) Enciklika Redemptor hominis (1979 03 04), 16: AAS 61 (1979), 290.
(15) Plg. Popieikoji teisingumo ir taikos taryba. Banyios socialinio mokymo santrauka, 159.
(16) Prancikus. Laikas prezidentui Putinui (2013 09 04): L‘Osservatore Romano (2013 09 06), p. 1.
(17) Enciklika Pacem in terris (1963 04 11), 17: AAS 55 (1963), 265.
_________________________
© „Banyios ini“ vertimas, 2014 m. Nr. 1.
KATALIKAI.LT

 
 
   
 
     
1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalik interneto tarnyba, info@kit.lt
 
  pradi